Om Teknikåttan

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. Det huvudsakliga syftet med tävlingen är att väcka intresset för de ämnena bland både flickor och pojkar, stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende.

Bakgrund och historik

Teknikåttan startade 1993 vid Linköpings tekniska högskola. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år. I dag är Teknikåttan rikstäckande och indelad i elva regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare. Från och med år 2000 kan alltså landets alla åttondeklassare delta i uttagningstävlingen.

Mål och mening

Vi vill visa att det finns alternativa vägar till kunskap. Genom att relatera till vardagsnära teknik och genom att anlägga nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen lockas eleverna att ge kloka svar på kluriga problem. Därigenom stärks också elevernas tilltro till sitt eget sunda förnuft.

Teknikåttan kan även fungera som en resurs för lärare som undervisar i teknik och naturvetenskapliga ämnen i hela grundskolan.  Genom att utnyttja databasen Kunskapsnätet och använda sig av frågorna i undervisningen kan hela klassen arbeta med och fördjupa sig i de fenomen, eller den teknik, som frågorna handlar om.